
Differences in Environmental Reporting: 

China & The United States 

By Kelly Proctor 

Faculty Mentor: Lee B. Becker, Director of Cox Center for International Mass 
Communication Training and Research 

Abstract 

International news bureaus report that a buzz of discontent is growing in China, as 

the country’s citizenry start to question the government’s Communist message 

communicated often through the media. The discontent grows louder in areas outside of 

Beijing—the center of censure—and where competition for profit has made newspapers 

look for contentious subjects that will spike readership. 

This project seeks to define how the Chinese newspaper is changing, and how it 

differs from its U. S. counterpart. The project focuses on Chinese and American newspaper 

coverage of the environment, a controversial topic that is sometimes repressed in China. 

To achieve this comparison, the environmental coverage of two Chinese newspapers, the 

progressive JieFang Daily and the more conservative NanFang Daily, was collected and 

compared with The New York Times over a 15-week period. 

An analysis of the data found that these two Chinese newspapers still seemed 

reluctant to criticize the government–most certainly not in the style of the New York Times. 

Some data indicate, however, that with financial incentive from the country’s burgeoning 

consumer class, Chinese media may be more willing to do so in the future. 

Research Motivation 
China’s environmental track record is disturbing at best. The Economist 

newsmagazine listed recent environmental reports from China: 



- Around half of China’s population, or 600 million people, have water 

supplies contaminated by animal and human waste. 

- Only 20 percent of China’s 168 tons of solid waste per year is properly 

disposed of. 

- China has 16 of the world’s 20 most polluted cities. 

- Scientists estimate 300,000 people a year die prematurely from 

respiratory diseases in China. 

- Pollution costs China an annual 8-12 percent of its $1.4 trillion GDP in 

direct damage (e.g., acid rain-inflicted crops, medical bills, lost work 

from illness, money spent on disaster relief from floods) (“A great wall 

of waste,” 2004). 

In addition, the international community is concerned about China’s possible 

contribution to global environmental problems; California scientists have traced air 

pollution over their state back to China (“Pollution gets worse in China,” 2004). Yellow 

clouds of dust from farmland erosion and desertification regularly buffet Beijing. 

Eventually, the clouds may travel to South Korea, Japan and America (“A great wall of 

waste,” 2004). 

Although China is rife with environmental problems, the state does not always 

present such an image to its citizens. Environmental Protection Bureaus, county branches 

of Beijing’s State Environmental Protection Administration (SEPA), are supposed to 

monitor pollution, enforce standards and collect fines. However, the bureaus more often 

serve local governments, whose priorities are to maintain growth and employment in their 

jurisdiction (“A great wall of waste,” 2004). 



The state’s censure of the media also blocks the laobaixing, the common people, 

from knowing the extent of pollution problems. Journalists, trained first and foremost as 

“party propagandists,” are reluctant to cast bad light with their reporting (Pan, 2000). 

The United States views the role of the press differently. Traditionally, American 

media have fancied themselves ‘watchdogs’ for government corruption. The New York 

Times, historically the paper of record for American newspapers, can afford to investigate 

more deeply and flexibly into environmental problems than its Chinese counterparts 

because of the competitive market in which it works. Markets promote responsiveness to 

readers, and the absence of centralized planning and control allows them to quickly adapt 

to new supply and demand balances in coverage (Croteau & Hoynes, 2001). 

In addition, areas with more complicated power structures have media better 

protected from censorship. Researcher Chin-Chuan Lee (personal communication, March 

10, 2006) said that media in the Chinese city of Guangzhou (see Figure 1) can afford to 

displease the government because overlapping and competing interests between the 

province and the city diversify the power structure and make it harder for the government 

to intervene in the market-driven journalism. 

Could the New York Times’ critiques of environmental problems represent the 

future for Chinese newspapers? As power shifts little by little from the government to the 

people in China, we may see changes in reporting. 

This project explores the idea of reporting changes by analyzing two Chinese 

newspapers, the progressive NanFang Daily of the Guangdong province and the more 

conservative JieFang Daily of Shanghai and comparing them with the New York Times. 

Comparing Times’s coverage to China’s highlights a contrast between communist and 

democratic media and could forecast the future of a Chinese reporting that is more apt to 

criticize. 



Research Review 

Political, Economic Power of the Media 
The media, especially magazines, newspapers, television and radio, are extremely 

powerful in any country. Their power lies in the ability to shape the “precognitions, 

cognitions and preferences” of the public, so people accept their role “in the existing order 

of things, either because they can see or imagine no alternative to it, or because they see it 

as natural and unchangeable” (Lukes, 1974). Thus, the media greatly influence their 

audience’s perception of the world, and color their views on subjects like the environment. 

Journalism in Communism and Democracy 
In China, the central government runs departments for media management, 

including the Propaganda Department of the CCP Central Committee and the State Press 

and Publication Administration (Wu, 2000). 

In the political economy of the Chinese party press, the party-state exerts 

tremendous influence. By orders, quotas, fiats or other administrative measures, the party 

state can directly influence a vital part of the economy (He, 2000). Thus, the government 

and the economy are often engaged in a pulling game. The Communist Party Press is 

endowed with the mission to serve as the party’s voice and promote its interests, policies 

and ideology. 

At the structural level, the state subsidizes the media, and committees at various 

levels of the Communist Party hierarchy appoint key personnel, decide major topics for 

news coverage and censor journalists’ work (Pan, 2000). The Propaganda Ministry 

oversees content control at all levels through official publication and editorial guidelines as 

well as through prepublication censorship. Journalists are trained first and foremost as 

“party propagandists” (Pan, 2000). 



U.S. journalists are almost completely autonomous from the government and view 

their role quite differently than their Chinese counterparts (See Figure 2). Media 

professionalism in liberal countries like the U.S. promotes freedom and credibility among 

reporters. In contrast, Communist countries like China use “strategic rituals,” like the 

societal roles mentioned below, to reinforce the established order (Lee, 2000). 

Journalists’ Societal Roles 
Government censure and journalists’ view of their role in society both influence 

environmental coverage. The Chinese media promotes certain myths about “society, 

relations of power and citizenship…[and explains] China’s current predicament and future 

position (de Burgh, 2003).”  These myths include that of hierarchy and leadership 

(“hierarchy is natural, expect paternalism and attribute competence to leaders”), unanimity 

and absence of conflict (“let’s value interpersonal and inter-unit harmony and avoid open 

confrontation”), and the Chinese Communist Party as savior (“The CCP saved China from 

foreign imperialism and internal traitors”) (de Burgh, 2003). 

Journalists routinely cover stories in such a way that reinforces Chinese principles. 

For instance, journalists may admonish readers that “good Chinese do not pollute” (de 

Burgh, 2003). The Party also directs journalists’ duties to provide role models for the 

people. For example, the government dictates journalists must have a “guiding character” 

(Zhao, 1998). 

American and English journalists, by contrast, subscribe to the myths of distinction 

and individualism. They tell readers: “we live in a society where we can achieve a lot if we 

struggle” (de Burgh, 2003). 

Commercialization and Market-Driven Journalism 
In the past, the Chinese government has justified state suppression of press freedom 

on the grounds that political stability is necessary for economic growth. Today, people are 



increasingly circumventing that suppression. Marketization has become a strong driving 

force for the press to keep testing the state’s definition of political correctness. The press 

needs to expand circulation in order to make money, and political taboos are often 

attention-grabbing news stories (Wu, 2000). 

In addition, the rise of local power has added a new dimension to traditional media 

control. An unorthodox presentation of a corrupt official can elude punishment by riding 

on public pressure from the readers’ market (He, 2000). 

In the U.S., market competition makes the mainstream media more sensitive to 

public wants. This sensitivity often causes the media to ally itself with reformist social 

causes like environmentalism (Lee, 2000). 

Under the Free-Market System 
While the Chinese government concentrates on funding its economy, the state is 

attempting to dislodge some of its financial obligations and has urged the media to achieve 

financial self-reliance (Lee, 2000). 

 Under this new, competitive system of ‘natural selection,’ the previously dominant 

central and regional papers have been losing ground to papers that appeal to the masses. 

For instance, The People’s Daily, the official government newspaper, had its advertising 

revenue slumped from a strong hold in the top ten in 1990 to 14th six years later (Lee, 

2000). The changes are affecting private newspapers as well. In Shanghai, where 

government intervention in the market makes newspapers less competitive, only one 

newspaper was listed among the country’s top-circulating papers. In Guangzhou, where the 

government finds it harder to control the media, five newspapers made the Word Press 

trends list. 

Ownership of the media by non-state sectors is becoming more and more prevalent. 

Newspapers published by social organizations are becoming major competitors of the 



Communist party-state press. Non-state media have gained greater autonomy despite their 

formal ties to the party in terms of finance, personnel and journalistic endeavor. These new 

newspapers can be courageous in reporting, and they sometimes criticize the government 

(Guoguang Wu, 2000). 

Some scholars have also noted the presence of sensational content (e.g., 

descriptions of gruesome crimes) inside newspapers whose front pages masquerade as 

demure and ‘pro-party.’ The flourishing of tabloids like these and their distribution through 

private networks poses a serious challenge to the political and moral codes of Party 

journalism (Zhao, 1998). 

An explosion in the quantity of media outlets and products does not necessarily 

translate into more diversity or better quality (Croteau & Hoynes, 2001). Marketization has 

reduced press dependence on the Chinese state, but the liberalization has occurred socially 

rather than politically (Lee, 2000).  

In regards to the Shanghai and Guangzhou newspapers analyzed in this project, 

researcher Chin-Chuan Lee (personal communication, March 10, 2006) said his 

investigations aim to discover if liberal reporting increases with increased distance from 

Beijing, the center of censure, or heightening market diversification. Lee said his 

hypothesis is that Shanghai's media are ideologically strict primarily because there is only 

one administrative level, making power structure homogeneous. Guangzhou province has 

overlapping and competing interests between the province and the city; in addition, 

Guangdong has always been regarded a ground for experiment thanks partly to its 

proximity to liberal city Hong Kong. 

The Party Press (Including Xinhua News Service)  
 The Communist Party has two types of media: Party publications (mostly fed by 

the Xinhua News Agency) and non-Party publications that are nevertheless under its rule 



(“China’s Media Tries,” 2003). Since the Party has pressured the Party press to be 

financially self-sufficient, the Party press has had to transform itself into money-making 

and publicity-oriented enterprises (He, 2000).  

Thus, newspapers are becoming more responsive to readers. The Party press has 

increased the scope of coverage and provided information that may appeal to a larger 

audience. It has also extended its interaction with its readership through feedback and 

audience participation (He, 2000). After all, a Party newspaper must compete not only with 

the increasingly popular electronic media, but it also must compete with nonparty 

newspapers and with other Party papers for circulation, advertising revenue and even 

newsprint. 

 One example of the Party press is Xinhua news service. Like the Associated Press 

in the U.S., Xinhua is a wire service that sends stories to newspapers across China. 

Xinhua’s dispatches are the official voice for the government and are sometimes tinged 

with Communist rhetoric. Xinhua sends reporters all over the globe and employs 

translators. 

Future of the Changing Media Landscape 
Since the end of the Cultural Revolution, the Communist Party leadership has given 

up “ideological indoctrination” (propaganda), viewing it as both a lost battle and a crusade 

incompatible with economic reforms (He, 2000). 

Scholars note that as China modernizes and Westernizes, its media are changing as 

well. The 2003 SARS outbreak made the media more willing to challenge government 

leaders (“China’s Media Tries to Break Party’s Leash,” 2003). Thus, the government must 

rely on more sophisticated propaganda to influence its citizens. 



The manipulation, although subtle, is nonetheless present. Internet portals produce 

timely, relevant and lively content. The result is that many young Chinese do not even 

realize they are being fed biased coverage (“New and Improved Propaganda,” 2004).  

Many scholars predict, however, that this manipulation should soften even more as 

markets diversify. Increased market competition should make coverage more efficient 

(Croteau & Hoynes, 2001), but the tug-of-war between cumbersome bureaucracies and 

readership competition is still shaping up. 

Hypothesis 
My hypotheses are that government regulation will affect the amount of 

environmental coverage and that market freedom will result in the coverage of more 

sources. 

I predict the depth of reporting in the two papers will differ. The New York Times 

will feature articles quoting some non-governmental sources, whereas the Chinese papers 

will quote only government sources.  The New York Times will contain more negative 

coverage of the environment, whereas the Chinese papers will mainly mention government 

programs meant to improve the environment. 

The New York Times represents an American commercialized version of media 

regulation, whereas the Shanghai paper is more subject to government intervention. While 

still a censored newspaper, the Guangzhuo paper is more able to print more critical 

articles; it thus represents a medium between the two papers. 

Methodology 
I charted the environmental coverage of The New York Times, one of the largest-

circulation newspapers in the United States. It is located in the world’s media capital and is 

the paper of record for many people in the country. 



New York Times’ national circulation is over 1.1 million papers, according to the 

2005 audit from the Audit Bureau of Circulations. The NanFang Daily’s circulation in 

2003 was 750,000, placing it 12th among all newspapers in China according to figures from 

World Press Trends. JieFang Daily circulation figures did not make the list. 

This project uses articles from the progressive Nanfang Daily and the more 

conservative Jiefang Daily—a Shanghai paper that uses Xinhua news regularly—to 

analyze the Chinese media coverage of the environment. In an analysis of 36 Chinese cities 

in February 2005, China’s National Bureau of Statistics found that Shanghai and 

Guangzhou’s per capita disposable income (1661.96 and 1652.88 yuan, respectively) were 

well above average (1115.28 yuan), thus making them commercialized zones. 

Comparing environmental coverage of the Nan Fang Daily and the Jie Fang Daily 

to the New York Times can be lopsided. Many readers say the Times has a liberal bias, 

which would predispose it to cover environmental problems. Also, the Times is a well-

established, wealthy newspaper. For these reasons, comparisons between the Times and the 

Chinese newspapers focus on the procedure of covering environmental news (like the 

variety of sources used), and evaluating whether the Chinese newspapers are starting to 

write more like the Times. 

All articles were translated by the author from the original Chinese. Fei Zhang, a 

native of Shanghai helped in the evolution of this project. Fei, a graduate student and 

Chinese language instructor at the University of Georgia, helped collect the data and 

oversee the translations. His fluency in the language aided in ensuring that no references to 

environmental problems were missed. 

Part of the methodology comes from Friends of Nature, a Beijing-based 

environmental awareness group that conducted a survey of Chinese newspapers in 1996. 

They observed the number of news items, the size of the items, frequency, attitude, type of 



attitude, and the subject. Friends of Nature also assessed and compared various papers’ 

environmental awareness according to the following four indexes: 

 
- Degree of attention: number and size of items. 

- Degree of involvement: proportion of critical or favorable items, rather 

than neutral items (indicates the involvement of the paper). 

-  Type of report: 

- Environmental hygiene: discusses the harmful effects of pollution 

on society. 

- Pollution and its cure: discusses how to cure pollution problems 

and steps being taken to implement those cures. 

- Population, resources and ecological problems: talks specifically 

of environmental problems caused by human overcrowding like 

urban sprawl and depletion of resources. 

- Environmental education and knowledge popularization: 

explains or discusses treaties or government decisions and 

procedures. 

- Depth: the proportion of deeper reporting in all items, such as editorials, 

commentaries, features and reports that go beyond brief news. 

 
 Environmental articles in these papers were recorded from the papers’ Web sites 

from January 24, 2005, until May 9, 2005, a 15-week period. During this time, five 

Mondays, Tuesdays, etc., through Sundays, were chosen at random for a sample. 

 As paper copies of the Chinese newspapers were unavailable, it is unknown if the 

printed version differed from the online version. It is known that the Times’ online articles 

included articles from all editions printed in the U.S. 



Analysis of Results 
The Nan Fang Daily contained at least one environmental story on 24.5% of the 49 

days, while the Jie Fang contained an environmental story on 26.5% of the days. The New 

York Times, by contrast, wrote environmental articles on 51.0% of the days, totaling 25 

days during the sample period. The Guangzhou paper ran fewer opinion pieces, and the 

Shanghai paper had more Xinhua content. 

Xinhua 
The Nan Fang Daily had 15 environmental articles, one more than the Jie Fang 

Daily. The Nan Fang used Xinhua articles three times; the Jie Fang used it six times. 

The eight Xinhua articles all pertained to the government’s dealings with pollution. 

They included informative reports about pollution’s impact on various parts of China and 

its rivers (“The quality of half of the water running through the Tai Hu River does not meet 

standards” Jie Fang Daily, April 12, 2005). Some Xinhua articles dealt frankly with the 

pollution problems Chinese cities face: 

Shanghai currently every day discharges 561.1 million tons of polluted 
water, but the processing rate is only 65.3 percent. This information was 
just revealed by Shanghai’s discharging-water businesses association…The 
entire city already has 38 polluted-water processing plants, and every day 
they handle more than 3.667 million tons of polluted water. But…still 35 
percent of the polluted water directly enters the water without being 
processed (“The Daily polluted water,” 2005). 
 
Both the Shanghai and the Guangzhou papers ran a Xinhua article that was 

flattering to Chinese President Hu Jintao and other Communist Party leaders. The article 

detailed President Hu’s activities on April 3, ‘Volunteer to Plant a Tree Day’ in China. In 

what may be evidence of its emerging non-reliance on government news, however, the 

Guangzhou paper only ran three paragraphs of the seven-paragraph story. 

The article began: “Just after it rains, the weather becomes fine again.” This is 

presumably a reference to Communist China overcoming its environmental problems 



under President Hu’s guidance. Other references to Communist China are scattered 

throughout. President Hu’s words are carried in detail: “The whole society needs to be 

continuously working hard to care for the environment, to protect the environment and to 

construct the environment, and to endeavor to achieve the goal of harmonious development 

between people and nature” (“During his participation,” 2005). 

The news article continues, casting President Hu’s activities in an idealized light: 

The comforting wind gently touches people’s faces and the grasses and 
trees are so green. Hu Jintao holds the shovel and plants the tree with 
officials from Beijing and several other model workers … Hu Jintao praises 
Beijing’s endeavor of continuously implementing the “Volunteer to Plant a 
Tree”, and hopes it will keep doing that, so that the city will become 
greener. Hu Jintao plants five trees consecutively, and waters these trees 
with “Young Pioneers” [Party members]. After that, he also inquires about 
the studying, working and living conditions of several of the model workers 
and “Young Pioneers” who are standing around him, and encourages them 
to make even greater progresses. 
 

 The article quotes other leading Party officials and mentions Beijing’s preparations 

for the 2008 Olympics, during which China hopes to present itself as a model nation. 

Features and Depth of Reporting 
The Nan Fang Daily ran three environmental features, whereas the Jie Fang Daily 

ran five. Two of the three Nan Fang articles were surprisingly frank about the problems 

facing Guangzhou, even more than the Xinhua articles. 

In “Water quality and environmental disasters are worse than flood and drought,” 

published March 29, 2005, on the Nan Fang Daily Web site, writers quoted experts about 

the enhanced problems Guangzhou may have in the future if it does not curb its pollution 

problems soon. 

Statistics quoted in the article show that the average annual financial loss from 

flood and drought, made harsher by water pollutants, was 1000 billion Renminbi since 

2000. “In recent years, the deterioration of water environment and unbalanced water 

ecology manifested by drought, water shortage, salty tide, red tide, muddy water with 



harmful chemical elements and other things have directly or indirectly threatened each 

person, each family and every industry and business. This has been an undeniable reality 

witnessed by the whole society,” the article states. 

All articles in both Chinese newspapers followed the government’s reaction to 

pollution, not the people’s reacion (see Figure 3). The Nan Fang Daily focused more on 

leaders’ talks about preventing more pollution than did the Jie Fang Daily. The Shanghai 

paper described mainly the government’s plans for dealing with pollution and leaders’ 

quotes about pollution. 

The Shanghai paper quoted slightly more sources than did the Guangzhou paper: 

approximately 3.07 people per article, compared with 2.9 people, respectively. 

The New York Times averaged 4.02 sources per article. 

The Nan Fang Daily also ran more briefs (articles under four paragraphs) than did 

the Shanghai paper (7 to 3, respectively), though the Guangzhou articles’ total word count 

was nearly 100 words longer, due mainly to two very long features articles about the 

government’s reaction to pollution in Guangdong, Guangzhou’s province. 

One of these features, about water overwhelming oil refineries and spilling toxic 

chemicals into river water, was perhaps the most entrepreneurial article among all of the 

Chinese articles. Reporters shadowed government officials and recorded them discovering 

the problems and warning peasants not to use the rivers.  

[Leaders] discovered during their investigation in the upper river of Xiao 
Dong River, that the water had turned black, smelly, muddy and turbid. A 
great amount of dead fish and shrimps were floating on the river; the 
residential and manufacturing water usage for people living in the towns 
along the river bank has been greatly affected. As revealed by the principal 
of the investigation team of Zhan Jiang environmental Protection Bureau, 
this is the most serious environmental accident in the history of Wu Chuan 
(“Wasted Water,” 2005). 
 
Yet nowhere in any of the environmental articles did the reporters from Shanghai 

or Guangzhou talk with regular people to ask how the pollution was affecting them, as is 



more common in U.S. journalism. The Chinese reporters seemed more accepting of their 

leaders’ opinions and pronouncements, a view that can be attributed to their willingness to 

“accept hierarchy as natural, to expect paternalism and to attribute competence to leaders” 

(de Burgh, 2003). 

For instance, the Times profiled a tiny town in Connecticut for one story about a 

gasoline additive that had slipped into a town’s drinking water supply (“A Dirty Little 

Footnote,” 2005). 

The situation resembled the benzene spill in the Xiao Dong River. In covering the 

story Times reporters tied the town’s problems with the U.S. President’s plan to improve 

energy. In total, nine sources were quoted for a story that’s roughly the same length as the 

Nan Fang story, which uses four sources. 

Opinion Pieces and Editorials 
The Times’ indictments of government policies contrast sharply with the Chinese 

papers’ careful and measured environmental critiques. 

President Bush's Clear Skies initiative appears dead for this session of 
Congress. This is no great loss to the nation. Clear Skies is a bad bill, which 
in the name of streamlining current law would offer considerably more 
relief to the industries that pollute the air than to the citizens who breathe it. 
… Clear Skies originally came attractively dressed as a grand bargain under 
which a market-based system of pollution control would replace the 
cumbersome regulatory mechanisms in existing law … The bargain quickly 
collapsed when the administration… began dismantling current law before 
even offering a Clear Skies bill[, which was] a boneheaded move… (“Clear 
Skies, R.I.P.,” 2005) 
 

 The Chinese papers’ involvement with environmental articles was much more 

limited. Negative articles stepped around directly criticizing the government, instead 

bemoaning the pollution situation. The Shanghai paper was quicker to talk about strides 

being made to fix the situation and not focus on the negative. 

 Shanghai’s Jie Fang Daily had four non-neutral articles in total. Communist 

messages and admonitions were more likely to leak into the Shanghai news articles, and 



some of these opinion pieces are, in fact, slanted news articles. Two negative pieces 

lamented the environmental situation in China. The two positive articles were interviews 

with officials plugging the government’s efforts to clean up, and the last talked about the 

strides Shanghai will make against pollution in the future.  

The Nan Fang Daily included two negative articles. One was a Xinhua article about 

the Kyoto Treaty and the U.S.’s refusal to sign on: “The U.S. White House spokesman 

…once more made excuses for why the United States is not adopting the Kyoto Treaty” 

(“Implementing Seven Measures,” 2005). The second included in detail the wretchedness 

people in China could expect if they did not change. 

Type of Report 
 In my hypothesis, I wrote that I expected to find that The New York Times covered 

more non-government sources. Though this was true, the Times covered the most 

government-focused news (see Figure 4). 

The Chinese newspapers did cover government news; in fact, all of their articles 

focused on government officials or government edicts to clean up the environment. 

However, as mentioned, the Guangzhou paper was most frank about the problems that the 

city faced, including a benzene spill and water shortages. 

 Only a few Times articles reported from towns with people who had been affected, 

but when the Times covered the government, it interviewed government watchdog and 

interest groups like the Alliance for Human Resource Protection. The Times also covered 

researchers from Ivy League colleges who talked about global warming research and other 

environmental crises, something only the Nan Fang Daily did in its article, “Water quality 

and environmental disasters are worse than flood and drought.” 



Conclusion 
Although I expected to find a pronounced difference in environmental coverage 

between the two Chinese newspapers, the distinction was more subtle. The Guangzhou 

paper, one that I expected to have much more environmental coverage, had only one more 

article than the Shanghai newspaper. In addition, it had more briefs, showing less in-depth 

reporting than the Shanghai paper. 

The Guangzhou paper still exceeded its Shanghai counterpart in environmental 

coverage, however. The paper used fewer Xinhua articles and some of its features showed 

deeper research. I was impressed by the article in which journalists were able to report 

step-by-step as leaders discovered the pollution crisis in Wu Chuan. Though the Shanghai 

paper had opinion pieces, none of them criticized the government. In fact, some of them 

were slanted news articles. 

I found that neither of the Chinese newspapers investigated the heart of the 

environmental crisis. They instead preferred to rely on government edicts—very unlike the 

Times, which has the reputation of working outside the government. I found evidence to 

support that reputation, though I was surprised by the amount of government coverage in 

the Times. 

Finally, the data support the hypothesis that market-driven journalism affects 

content. In Guangzhou, market diversification has cushioned newspapers from government 

censorship. Shanghai, closer to Beijing and with a simpler power structure, is subject to 

more government interference. The Times, by contrast, can afford no-holds-barred 

government criticism. 

Given Chinese traditions of avoiding confrontation and other mores, it will be quite 

some time, if ever, before their journalism will evolve into the ‘gotcha!’ reporting that 

drives the Times and other U.S. newspapers. 



Further research in this area should focus on discerning whether distance from 

Beijing or power diversification more deeply affects news content. Also, researchers 

should study whether more balanced reporting is any deterrent on polluting businesses. 

However the Chinese media landscape changes, the outcome has potential to make 

a profound impact on the world’s concept of cultural freedom. China is the world’s major 

test-case as to whether the values of Western liberal democracy can be a standard for social 

governance (Lee, 2000). 

Research Review 
(2005, April 3). Hu Jintao Visits the Capital, Plants Trees to Highlight the Environmental 

Situation. Retrieved April 3, 2005, from JieFang Daily Web site 
www.fjdaily.com.cn (*Please see below.) 

 
(2005, April 27). Wasted Water from the Oil Refineries Has Polluted the Wu Chuan Xiao 

Dong River. Retrieved April 27, 2005, from http://www.nanfangdaily.com.cn/sou
 Thnews/dd/nfrb/A05/200504270028.asp 
 
(2005, February 17). Seven Implementations to Deal with the Changing of the Weather. 

Retrieved February 17, 2005, from http://www.nanfangdaily.com.cn/southnews/ 
dd/nfrb/A02/200502170088.asp 

 
(2005, February 21). The Daily Polluted Water in Shanghai Exceeds 560 Million Tons. 

Retrieved February 20, 2005, from JieFang Daily Web site www.jfdaily.com.cn 
(*Please see below.) 

 
(2005, March 29). Water Quality and Environment Disasters Worse than Flood and 

Drought. Retrieved March 29, 2005, from http://www.nanfangdaily.com.cn/south
 News/dd/nfrb/A04/200503290186.asp 
 
(1995). Survey on Environmental Reporting in Chinese Newspapers. Retrieved November 

11, 2004 from http://www.chinaenvironment.net/papers/other 3.html 
 
Audit Bureau of Circulations. Wall Street Journal Abstracts. Nov. 8, 2005. accessed 
2/18/2006 via Lexis Nexis. “Circulation Continues to Decline at Most Major Newspapers.” 
 
de Burgh, H. (2003). The Chinese Journalist: Mediating information in the world’s most 

populous country. London: Routledge Curzon. 
 
Barrionuevo, Alexei. A Dirty Little Footnote to the Energy Bill. (2005, April 12). The New 

York Times, p. C1. 
 
Chao, Julie. (2004, Oct. 10). Pollution Gets Worse in China; Dirty Air Drifts as Far Away 

as U.S. Coast. Atlanta Journal-Constitution, p. B4. 

http://www.fjdaily.com.cn/
http://www.nanfangdaily.com.cn/sou
http://www.nanfangdaily.com.cn/southnews/ dd/nfrb/A02/
http://www.nanfangdaily.com.cn/southnews/ dd/nfrb/A02/
http://www.jfdaily.com.cn/
http://www.nanfangdaily.com.cn/south


 
Chen, K. China’s Media Tries to Break Party’s Leash. (2003, May 22). The Asian Wall 

Street Journal, 17, A1. 
 
China’s Environment: A great wall of waste. (2004, August 21-27). The Economist, p.55-

57. 
 
China National Bureau of Statistics. (2005). China Monthly Statistics. China Economic 

Monitoring and Analysis Center. 
 
Clear Skies, R.I.P. (2005, March 7). The New York Times, p. A16. 
 
Croteau, David & William Hoynes. (2001). The Business of Media: Corporate Media and 

the Public Interest. California: Pine Forge Press. 
 
He, Zhou. (2000). “Chinese Communist Party Press in a Tug-of-War.” Chin-Chua Lee, ed. 

Power, Money, and Media: communication patterns and bureaucratic control in 
cultural. Evanston, Ill.: Northwestern University Press. 

 
Lee, Chin-Chua. (2000). Power, Money, and Media: communication patterns and 

bureaucratic control in cultural. Evanston, Ill.: Northwestern University Press. 
 
Lukes, S. (1974). Power: A Radical View. London: Macmillan Press. 
 
Lynch, Daniel C. (2000). “The Nature and Consequences of China’s Unique Pattern of 

Telecommunciations Development.” Chin-Chua Lee, ed. Power, Money, and 
Media: communication patterns and bureaucratic control in cultural. Evanston, 
Ill.: Northwestern University Press. 

 
Pan, Zhongdang. (2000). “Improvising Reform Activities.” Chin-Chua Lee, ed. Power, 

Money, and Media: communication patterns and bureaucratic control in cultural. 
Evanston, Ill.: Northwestern University Press. 

 
Red Cross Finds Urban Chinese Are Plagued by Health Troubles. (2004, September 21). 

The Asian Wall Street Journal, 2, A2. 
 
World Press Trends. (2004). Paris: World Association of Newspapers. 
 
Wu, Guoguang. (2000). “One Head, Many Mouths: Diversifying Press Structures in 

Reform China. Chin-Chua Lee, ed. Power, Money, and Media: communication 
patterns and bureaucratic control in cultural. Evanston, Ill.: Northwestern 
University Press. 

 
Zhao, Yuezhi. (1998). “Media, Market and Democracy in China.” Urbana and Chicago, 

Illinois: University of Illinois Press. 
 
*Jie Fang Daily has remodeled its Web site and the original articles are no longer 
accessible via the original urls. 
 
 



Figure 1: Map of China 
 

 
 
Figure 2 
 

“Two Approaches to the Political Economy of the Media” 
 Liberal-Pluralist Radical-Marxist 
Political program Realistic, practical and pragmatic 

politics; supports responsible 
capitalism 

Idealistic and critical 
politics; criticizes 
capitalism and supports 
versions of socialism 

Type of political 
economy 

Politicism Economism; material base 
as “determining” 

Locus of explanation “Late developing” and Third 
World countries, mostly 
authoritarian 

Advanced capitalist 
countries. Liberal or social 
democracies 

Type of corporatism State corporatism Societal corporatism 
The role of the state Primary. Dominant shaper of 

economic and media policies. 
Repressive state power threatens 
media freedom 

Secondary and derived: 
a. An instrument of 

capitalists, the 
capitalist class, or 
transnational 
corporations; 

b. Relative autonomy 
in exercising public 
intervention in 
media resources 

c. Creates media 
symbols to further 
hegemony 

The role of the 
market 

Promotes diversity and 
countervails arbitrary state power 

Capital accumulation and 
concentration restrict media 
diversity and produce 



communication inequalities 
Media 
professionalism 

Promotes media pluralism and 
freedom. “Creed of credibility” 

a. “Strategic rituals” 
used to reinforce the 
established order; 

b. Tyranny of media 
professionals at the 
expense of public 
voices. 

Source: Lee, 2000. 
 
Figure 3: Government Reporting 
 

Percentage of Government Reporting

40.00%

57.14%

64.10%

Nan Fang Daily
Jie Fang Daily
New York Times

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Figure 4: Type of Report 
 

0

5

10

15

20

25

No. of Each Report

EEK EH PRE PC
Type of Report

Nan Fang Daily
Jie Fang Daily
New York Times

 
EEK: Explains or discusses government decisions and procedures. 
EH: Discusses the harmful effects of pollution on society. 
PRE: Talks specifically of overcrowding and depletion of resources. 
PC: Discusses how to cure pollution problems. 
 


	Differences in Environmental Reporting:
	China & The United States
	By Kelly Proctor
	Faculty Mentor: Lee B. Becker, Director of Cox Center for In
	Abstract
	Research Motivation
	Research Review
	Political, Economic Power of the Media
	Journalism in Communism and Democracy
	Journalists’ Societal Roles
	Commercialization and Market-Driven Journalism
	Under the Free-Market System
	The Party Press (Including Xinhua News Service)
	Future of the Changing Media Landscape
	Hypothesis
	Methodology
	Analysis of Results
	Xinhua
	Features and Depth of Reporting
	Opinion Pieces and Editorials
	Type of Report
	Conclusion
	Research Review



